HERIBERT KOCH
Pianist

über / about Heribert Koch

Der deutsch-französische Pianist Heribert Koch erhielt seine Ausbildung zunächst an den Musikhochschulen Köln und Karlsruhe und besuchte darüber hinaus Meisterkurse u.a. bei Tatjana Nikolajewa und Mieczyslaw Horszowski. Besonders prägend wurde schließlich die Begegnung mit Peter Feuchtwanger, bei dem er in London seine Studien fortsetzte und dem er in der Folge wiederholt bei seinen Meisterkursen assistierte.

Als Pianist setzt er sich neben der Pflege des Standardrepertoires immer wieder für seltener gespielte Werke ein, die er oftmals in Form moderierter Konzertprogramme präsentiert. Mit solchen „Lecture Recitals“ gastiert er nicht nur im Rahmen renommierter Konzertreihen und Festivals sondern ist regelmäßiger Gast internationaler Fachkongresse. Die Jubilare 2010/11, Schumann, Chopin und Liszt präsentierte er u.a. in Paris, London, Ljubljana, Novi Sad, Kristiansund, Prag, St. Petersburg und Prishtina sowie in Australien.

Im Rahmen seines Einsatzes für vernachlässigte Werke und Komponisten betätigt er sich auch als Herausgeber. So legte er im Mozart-Jahr 2006 eine Neuausgabe von Carl Reineckes Schrift "Zur Wiederbelebung der Mozart'schen Clavier-Concerte" vor und machte damit eine der aufschlussreichsten Quellen zur Mozart-Interpretation im 19. Jh. wieder zugänglich. Weitere Reinecke-Neuausgaben folgten. Besondere Beachtung fand in der Fachwelt die Wiederentdeckung des verschollen geglaubten Frühwerks "Souvenirs d'Aix-la-Chapelle" von César Franck, das Koch 2006 im Rahmenprogramm der Verleihung des Internationalen Karlspreises zu Aachen (Aix-la-Chapelle) erstmals seit Lebzeiten des Komponisten zur Aufführung brachte. 2007 folgte eine ausführlich kommentierte Neuausgabe und 2008 ein vielbeachtetes Lecture Recital zur Eröffnung des Internationalen César-Franck-Festivals in der Essener Philharmonie sowie die Pariser Erstaufführung.

Heribert Koch ist Mitglied des Präsidiums der EPTA Deutschland (European Piano Teachers Association), Juror internationaler Wettbewerbe, gibt Meisterkurse und hält Vorträge zu klavierpädagogischen Themen. An der Musikhochschule Münster unterrichtet er ausgewählte Hauptfachstudenten.  
Heribert Koch studied at the academies of Cologne and Karlsruhe and later with Peter Feuchtwanger in London who had a major influence on his artistic development and whom he frequently served as an assistant in his masterclasses. The encounter with such renowned artists as Tatjana Nikolayeva or Mieczyslaw Horszowski brought him additional inspiration.

Beyond concert programmes with major works from the standard repertoire, he frequently performs unfamiliar compositions, often presenting them in the form of lecture recitals. His recent concert schedule features appearances in 10 European countries, with recitals in London, Paris, Ljubljana, Prishtina, St Petersburg, Prague and Bonn and concerts and masterclasses in Australia.

In addition to his career as a performer, he is a sought-after lecturer on international conferences and a frequent juror in music competitions. Heribert Koch is a member of the presidium of EPTA Germany (European Piano Teachers Association). He holds a teaching position at Münster University (Germany)

The particular quality of his pedagogical work has been widely recognized. He has been invited to give masterclasses at various music schools, colleges and universities as well as lectures on pedagogical issues and teaching demonstrations in the framework of international festivals and conferences. His individual approach of treating the various aspects of solving technical problems and developing a personal interpretation as a whole make his masterclasses equally valuable for talented young pianists, experienced performers and piano pedagogues.

His publishing activities include compositions and writings by Carl Reinecke, whose book "Zur Wiederbelebung der Mozart'schen Clavier-Concerte" he republished in 2006 (Reinecke Musikverlag, Leipzig) - thus making a most important source on Mozart interpretation in the 19th century available for pianists, researchers and music-lovers.
He gained international acclaim for his work on César Franck, whose thought-to-be-lost piano piece "Souvenirs d'Aix-la-Chapelle" he rediscovered in 2005 after years of international research. In 2006, he gave what is believed to be the first performance since Franck's lifetime. The concert took place in Aachen (Aix-la-Chapelle), during the celebration of the International Charlemagne Price. In 2007 he republished the work (Verlag Dohr, Cologne). Invitations to perform at major events followed. Further first editions are being prepared.